aurinko atooppinen ihottuma

Atooppinen ihottuma ja aurinko

”Aurinko aurinko lettuja paistaa, hauska on auringon lettuja maistaa” loruttelevat lapset ja iloitsevat auringosta ja lämmöstä. Nautinto ei ole vain lasten, sillä kesäinen auringon valo ja sään lämpeneminen tuo hymyn myös aikuisten kasvoille. Valon määrän lisääntyminen tuo virkeyttä, parantaa mielialaa, vähentää unen tarvetta ja ruokahalua ja laskee jopa verenpainetta.

Auringon valossa ihosairauksien kannalta merkittävä säteilytyyppi on ultraviolettisäteily.  Tämän säteilyn vaikutukset ovat sekä hyviä että huonoja.

Mitä sinun olisi atoopikkona tiedettävä auringon ultraraviolettisäteilystä?

UV-säteilystä maan pinnalle tulevat sekä UVA- että UVB- säteet. Säteilystä suurin osa on mietoa UVA- säteilyä ja sen vaikutus ihossa näkyy vasta muutamien päivien kuluttua. UVB-säteilyä on vain pieni osa, mutta se on hyvin paljon voimakkaampaa kuin UVA-säteily ja sen teho näkyy ihossa viimeistään 12 tunnin kuluttua. Jos olet liian pitkään auringossa ja illalla ihoasi polttaa ja kuumottaa, se on UVB-säteilyn aikaansaannos. 

Toistuva ihon palaminen lisää riskiä sairastua melanoomaan, mikä on vakavin ihosyöpä. Jos taas katsot vanhuksen ihoa, näet siinä syviä ryppyjä ja uurteita. Se johtuu UVA-säteilyn aikaansaamasta ihon kollageeni- ja elastiinisäikeiden vauriosta. UVB-säteilyn elämänaikainen kertymä ihoon puolestaan lisää riskiä ei-melanooma –tyyppisiin ihosyöpiin ja lievempiin valovaurioihin. UV-säteilyllä on siis nämä huonot vaikutukset, ja siksi etenkin keväisin monesta lähteestä jaetaan neuvoja, kuinka suojautua UV-säteilyltä. UV-säteilyn haitalliset vaikutukset liittyvät kuitenkin ihon palamiseen ja toisaalta keskipäivään ajoittuneeseen työn tai harrastusten kautta kertyneeseen suureen UV-säteilyn elämänikäiseen kertymään. UV-säteilyn voimakkuutta kuvataan UV-indeksillä, jossa lukemat 1-2 ovat turvallista auringossaoloaikaa. Ihoa kannattaa suojata aktiivisesti UV-säteilyltä palamisriskin vuoksi, kun olet ulkona auringonpaisteeessa pidempään kuin puoli tuntia ja UV-indeksi ylittää kolme.

Sekä UVA- että UVB -säteilytyyppiä käytetään ihosairauksien hoidossa laitteellisena valohoitona. Lisäksi monen ihosairauden hoitoon suositellaan auringon ottamista. Voit siis hoitaa atooppista ihottumaasi luonnonauringolla. Itse olen miettinyt viime aikoina hoito-ohjeeksi kovin helposti annettua lausetta ”nyt kesäaikaan kannattaa hyödyntää auringonvaloa atooppisen ihottuman hoidossa”.  Jos kysyisin tähän ohjeita eri hoitajilta, lääkäreiltä ja potilailta, saisin varmasti kaikilta erilaisia neuvoja. Meillä ei nimittäin ole selkeitä ohjeita, kuinka atoopikon tulisi luonnonaurinkoa hoidoksi käyttää. Lisäksi varoitukset auringon vaaroista sotkee monen ajatukset: ihoa näytetään auringolle varovasti aamulla tai illalla ja näin syntyy ajatus siitä, että aurinko ei minun ihottumaani auta.  Kerron sinulle nyt muutamia asioita, jotka voivat auttaa sinua auringonvalon hyödyntämisessä!

Neljä vinkkiä auringosta 

 

1.    Tunnista ihotyyppisi auringossa

Kirjoittamalla netin hakuriville ”ihotyyppi aurinko” löydät monia artikkeleita, jotka auttavat sinua määrittämään oman auringonsietokykysi. Herkimpiä auringonvalolle ovat punatukkaiset, vihreäsilmäiset, pisamaiset ja hyvin valkoihoiset suomalaiset, jotka eivät siedä aurinkoa juuri ollenkaan. Tälläisellä ihotyypillä UV-säteily ei ole sopiva tapa hoitaa ihosairautta. Suurin osa suomalaisista kuuluu kuitenkin hieman enemmän tai kohtalaisesti UV-säteilyä sietäviin esim. Fitzpatrikin luokkaan II-III. Joskus heilläkin on mielikuva siitä, että oma iho ei siedä aurinkoa. Monilla usko oman ihon herkkyyteen auringolle liittyy siihen, että ensimmäisenä kuumana kesäpäivänä ihon annetaan olla suojaamatta auringossa usean tunnin ajan ja iho palaa punaiseksi. Kuinka moni teistä on ehtinyt tänä kesänä nähdä sosiaalisessa mediassa kuvan ystävänsä palaneesta ihosta? Kun tunnistat ihotyyppisi, tiedät ihollesi turvallisen auringossaoloajan ja tätä voit hyödyntää auringolla ihoa hoitaessasi.

2.    Tunnista atooppisen ihottumasi tilanne

Atooppinen ihottuma ärtyy auringosta, jos yrität aloittaa auringon ottamisen silloin, kun ihottumasi on huonona. Hoida siitä pahin lehahdus ensin pois. Jos mahdollista, niin kaikki lääkevoiteet on kesäaikana hyvä levittää iltaisin.
Monen atoopikon kesän muuttaa painajaiseksi sään helteinen kuumuus ja hiostavuus. Hurja hellekesä on harvoin atoopikon toivomuslistalla  kun taas puolipilvinen, lämmin ja hieman tuulinen kesäsää sen sijaan on. Älä kokeile auringonottoa liian kuumana hellepäivänä, jolloin ihon hikoilu laukaisee kutinan ja tilanne vain pahenee. Muista lisäksi käydä suihkussa ja huuhdella hiki usein pois, jos ihosi uhkaa mennä huonompaan kuntoon.

3.    Tiedosta UV-säteilyn määrä

UV-indeksiarvot 1-2 eivät ole tehokkaita ihon hoitamiseen ja hoidossa tulisi käyttää tätä suurempia UV-arvoja. Suuremmat UV-indeksiarvot ovat sitä keskipäivän säteilyä, jota taas päivän pilvisyys ja varjo vähentää mutta ei poista kokonaan. UV-säteilyä ei siis ole ainoastaan kuumalla säällä, vaan sitä on aina kesällä. Vain kovalla sateella ja paksujen sadepilvien alla UV-säteily vähenee voimakkaasti. Hoidoksi asti riittävää UV-säteilyä meillä on parhaimmillaan maaliskuusta syyskuuhun. Mistä sitten seurata UV-indeksia? Sääennusteista saa tuon tiedon, mutta lataa puhelimeesi vaikkapa UVlens sovellus, niin saat itsellesi näppärän apuvälineen. Kokonaan toinen kysymys on sitten, kuinka moni pystyy työn tai vaikkapa asumisensa vuoksi olemaan auringossa tehokkaan säteilyn aikana.

4.    Ota aurinkoa säännöllisesti 

Ole auringossa vaikkapa kolmena päivänä viikossa mahdollisimman tasaisin väliajoin aivan kuin kävisit valohoitojaksolla. Aurinkoa voi ottaa myös päivittäin mutta se on monesti arjen takia mahdotonta ja lisää riskiä ihon palamiseen. Älä käytä aurinkosuojavoidetta hoitoannosta ottaessasi. Aloita itsellesi turvallisesta ajasta, joka vaihtelee ihotyypeittäin. Jos ihottumasi oireilee vartalon molemmin puolin, niin ota molemmille puolille sama annos. Joka kerta lisäät annosta esim. 15 min/puoli. Suurin kerta-annos hyvin aurinkoa sietävillä on kaksi tuntia. UV-indeksi arvoa kannattaa kuitenkin seurata: mitä suurempi UV-indeksi, sitä helpommin iho voi saada liikaa säteilyä. Jos jatkat auringossa olemista, lisää vaatetusta tai käytä aurinkosuojavoiteita.

Tässä oli siis muutama vinkki auringon hyödyntämiseen. Jos olet joskus saanut valohoitoa laitteella, sinulla on varmasti mielikuva siitä, kuinka hoito toteutettiin säännöllisin väliajoin ja annosta/aikaa pikkuhiljaa nostettiin. Tätä mielikuvaa voit hyödyntää, kun aloitat luonnonaurinkojaksosi. Tee itsellesi päiväkirja, johon kirjaat päivän, ajan, UV-indeksin ja mahdolliset muut huomiot. Se auttaa seuraavalla kerralla kun aurinkoa hyödynnät.
Allergia-, Iho- ja Astmaliitto toteuttaa toivottavasti vielä tulevaisuudessakin pandemian jälkeen aurinkopainotteisia sopeutumiskuntoutuskursseja atoopikoille. Näillä kursseilla auringon ottamiseen saa ohjeet ja hyvää harjoitusta. Atopian Käypä hoito- suosituksen mukaan valohoitojaksoja voi olla kolmekin vuodessa: Suomen kesä ja lisäksi 2 x valohoitojakso laitteella tai ulkomaanmatka. Valohoito hoitomuotona rauhoittaa ihon kutinaa hyvinkin tehokkaasti ja antaa auttaessaan hetken lepojakson sairaudesta ihon oireiden helpottaessa. 

Kokeile siis Suomen kesää atooppisen ihottumasi hoidossa,
Kesäterveisin Teija

Related